Daily Archives: mai 22, 2009

Min favoritt suppe!

Jeg er helt forvirret på dagene her nå, pga fri i går,
har jeg mandags-følelse på en fredag! Krise! Litt grått og
kaldt ute er det også! Skal nå kose meg med favoritt-suppen,
håper at det hjelper på humøret mitt altså! 

PS. Denne varianten er fra bunnen av, jukse-variant 
kommer snart:)for de som ikke har tid.

tom kah gai-pola01

Tom Kha Gai
(kylling suppe med kokosmelk)

1 boks kokosmelk
1 hel (ca 1 kg) kylling, delt i biter
1 løk, delt i båter
2 stilk limegress. Kuttet i 5cm lengder
og deretter knust i morter.
1 ingefær kan fint brukes, strimlet
3 blader Kaffirlime, strimlet
(Kaffir Lime kan erstatte med raspet skall av lime)
2 båter hvitløk, knust i morter
salt
malt pepper
250 g sopp, gjerne aromasopp
fiskesaus
ca 2 lime
1 stk vårløk, finhakket
1 skudd friske korianderblader, finhakket
2 stk chili
olje
champignoner
1 tomat, delt i to
5 dl Vann
1/4 ts sukker

Del kyllingen i biter, ganske store med ben. Renser urter
og grønsaker samt skjære de opp. Stek hvitløk, limegress,
ingerfær, løk, tomat, Kaffirlime blad i olje til litt gjylden.
Brun da kyllingen sammen med urtene, ha i salt og pepper.
Ha i kokos melk og sukker. La det koke i 20 min. Ha i sopp,
lime saft, fiskesaus og chili. la det koke 15 min til.
Smak til med salt, fiske saus, lime. Dryss koriander
og vårløk før servering.

Legg igjen en kommentar

Filed under Kylling