Daily Archives: mai 13, 2009

Pai dag!

Vi forsetter med retter til 17. mai. Spinatpaien vil jeg ha 
med i menyen, de fleste jeg kjenner liker den. Dessuten kan 
den lages dagen før:)

Pai

Spinatpai

Paibunn:
150 g smør
3 dl hvetemel
2 ss kaldt vann

Ca 15 min, 200 C

Fyll:
250 g fersk spinat
1 løk
2½ dl melk
4 egg
Olivenolje
Tørket basilikum
1 ts salt
½ ts pepper
100 g soltørkede tomater
200 g revet ost
100 g fetaost (helst fra Tyrkia) 

Smuldre smør og mel. Ha i vann og bland alt sammen. La deigen 
hvile i kjøleskapet i ca. 30 min. Kjevle ut deigen og ha den 
i formen. Trykk godt opp langs kanten. Prikk bunnen lett med 
gaffel. Forstek bunnen.

Fres spinat og løk i olje. Fordel det  i paibunnen. Legg på 
oppskåret soltørkede tomater. Visp sammen egg, melk, basilikum, 
salt og pepper. Hell eggeblandingen over spinaten. Dryss over 
smuldret fetaost og revet ost. Stek paien i ca 40 min, 200 C. 
La den hvile til lunken før servering.

Tips. Server med frisk salat til.

4 kommentarer

Filed under Vegetar